Oletko sinä tulevaisuuden teatterintekijä? Tähtäätkö alan ammattiopintoihin? Vuoden mittaisen Teatterikoulutuksemme aikana otat elämäsi tähän saakka isoimmat askeleet kohti unelmaasi!
Opinnot painottuvat produktioihin (draama, monologit ja musikaali) ja niitä maustetaan viikon mittaisilla teemajaksoilla. Vuoden aikana verkostoidut ja luot kontakteja alan ammattilaisiin, paikallisiin teattereihin sekä muihin alan toimijoihin. Vuoteen kuuluu useita teatterivierailuja ja analysoimme paljon näkemäämme. Koulutuksen opettajat ovat alansa ammattilaisia ja antavat kaikkensa jotta vuodestasi tulisi ikimuistoinen.
Näyttelijäntyön opetuksemme keskeinen metodi on “ajatteleva näyttelijä”. Analysoimme roolihenkilöiden pyrkimykset ja kannattelemme niitä kirkkaasti. Saat lavatekemiseesi työkaluja, joilla pärjäät roolin kuin roolin rakentamisessa.
Opiskeltavia asioita työstetään opiskelijan oman persoonan kautta ja jokaiselle asetetaan henkilökohtaiset tavoitteet. Opintoihin sisältyvät myös draamakasvatuksen perusopinnot (25 op), jotka suoritetaan Jyväskylän avoimeen yliopistoon. Nämä opinnot on mahdollista lukea myöhemmin hyväksi korkeakouluopintoihin.
Koulutuksessa on opiskelumaksu, lue lisää.
Pääsyvaatimuksena koulutukseen on suoritettu oppivelvollisuus (vähintään 18 vuoden ikä) ja kiinnostus alalle.
Koulutukseen järjestetään valintahaastattelu.
Infoa hakeutumisen aikatauluihin löydät sivulta Hakeutuminen.
Koulutus alkaa elokuussa. Koulutukseen on jatkuva haku, joten voit kysyä vapaata opiskelupaikkaa koulutuksen alkamisen jälkeenkin.
Tutustu alla opiskelijoidemme tarinoihin heidän vuodestaan teatterikoulutuksessa.
Tämä kurssi on peruspohja koko Teatterikoulutuksen tarjoamalle kansanopistovuodelle. Kurssilla haetaan ilmaisuharjoitteiden kautta oman ilmaisun vapautta ja rajoja. Kurssi vapauttaa ja vie sinua eteenpäin riippumatta siitä oletko harrastanut teatteria jo pitkään vai oletko vasta-alkaja. Teatterikoulutuksen valintaperusteena ei ole teatteritausta, mutta sitoutuminen itseensä ja itsensä kehittämiseen on edellytys, josta ei voi tinkiä. Ilmaisussa kaikki on kiinni sinusta! Joten haluatko tarttua haasteeseen? Hyppää kyytiin! Laajuus 2 op.
Oma kehomme ja mielemme ovat meidän teatterintekijöiden instrumentit. Ilmaisu on sisäisen äänen ja tarinan ulostuontia, mutta ääni on sen näkyvä ja kuuluva muoto. Onko äänenkäytössäsi lukkoja, jännittääkö, kihoaako hiki otsalle? Vai oletko vapautunut puhuja, laulaja ja äänenkäyttäjä? Joka tapauksessa tällä kurssilla pääset kehittämään instrumenttiasi ja ilmaisuasi yhä eteenpäin. Äänenkäytön opettajat ovat alansa ammattilaisia, joilla on sekä äänenkäytön, musiikin, laulun että näyttelijäntyön kokemusta. Vapauta itsesi ja äänesi ja tule mukaan! Laajuus 2 op.
Kurssilla harjoitellaan näyttelijäntyön perustyökaluja sekä tutustutaan siihen, mitä näytteleminen pohjimmiltaan on. Kurssilla opitaan mm. roolinrakennuksen työkaluja sekä läsnäolon, kontaktin, kuuntelun ja reagoinnin merkitystä näyttelijäntyössä. Lisäksi tutustutaan näyttelijäntyö peruskäsitteisiin, teorioihin ja taitoihin kuten hahmojen päämääriin ja taktiikoihin, fokukseen, näyttämölliseen ajatteluun sekä tämän ajattelun fyysistämiseen näyttämöllä. Näitä taitoja harjoitellaan erilaisten sanallisten ja liikkeellisten harjoitteiden sekä dialogikohtausten kautta.
Kurssin tavoitteena on antaa työkaluja, joiden kautta osallistujien on mahdollista kasvaa ajatteleviksi ja itsenäisiksi näyttelijöiksi. Laajuus 2 op.
Minna Lenfeldova on Itä-Euroopassa oppinsa hankkinut fyysisen teatterin (mm. Grotowskin metodi) taitaja, jonka ohjauksessa tehdään fyysistä ilmaisua ja harjoitteita keskittyen kehoon ja sen ilmaisuvoimaan. Alkukantaisia ja arkisiakin asentoja ja liikekieltä lähestytään pehmeällä pedagogiikalla ja kurssin päätteeksi jokainen on löytänyt varmasti uusia keinoja kehollisen ilmaisunsa tueksi. Laajuus 2 op.
Ilmaisijan on hallittava kehonsa, toisaalta kehollinen työskentely on ilmaisua. Parkour-akatemian ammattiohjaajien kanssa yhteistyössä toteutettavalla kurssilla saat tukea keholliseen harjoitteluun, liikkuvuuteen ja temppuiluun. Harjoitteita tehdään yksin ja ryhmissä. Hiki valuu, kun ryhmä punnertaa yhdessä aikaiseksi ison pyramidin. Oletko koskaan tehnyt selkä edellä päin kaatumisen pehmeään juustomereen, tällä kurssilla rohkaistut siihenkin. Laajuus 1 op.
Kuinka näytellä kameralle? Mitä eroa ilmaisussa on näyttämöllä ja kameran edessä? Mitä kamera näyttää ja vangitsee? Mitä rosoja ilmaisussa on kameran edessä hyvä höylätä pois? Elokuvaohjaajan kanssa harjoitellaan aitoa, läsnäolevaa näyttelijäntyötä kameralle. Lyhyitä kohtauksia kuvataan uudelleen ja uudelleen, katsotaan ja analysoidaan. Kurssi on tarkoitettu sellaisille, jotka todella haluavat esiintyä kameralle ja oppia uutta kaiken paljastavasta kameranäyttelemisestä. Laajuus 2 op.
Opintojaksolla perehdytään näyttelijän fyysiseen harjoitteluun ja yleiskunnon ylläpitämiseen. Kurssilla tutustut kehonhuollon, lämmittelyn, verryttelyn ja yleisen liikunnallisen elämäntavan merkitykseen näyttelijäntyössä. Laajuus 2 op.
Opintojaksolla perehdytään improvisaation maailmaan. Erilaisten harjoitteiden ja esiintymistekniikoiden kautta opetellaan vapauttamaan omaa ilmaisua. Laajuus 1 op.
Millaista näytteleminen on ilman sanoja ja kasvojenilmeitä? Mitä voi ilmaista pelkällä kehonkielellä? Opintojaksolla perehdytään teatterinaamioihin ja naamioteatteriin, tehdään naamioteatteriharjoitteita ja lyhyitä kohtauksia. Laajuus 2 op.
Kurssilla perehdytään musikaalitanssin perusteisiin ja valmistetaan koreografia yhteen tai useampaan musikaaliproduktion kohtaukseen. Laajuus 1 op.
Kyseessä on Graafisen suunnittelun koulutuksen kanssa toteutettava valokuvaamisen erikoiskurssi. Oletko harrastanut henkilökuvaamista ja tarvitset siihen vinkkejä? Vai viihdytkö kameran edessä ja koet tarvitsevasi harjaannusta kuvattavana olemisesta? Kurssi ei ole malli- tai mannekiinikurssi, vaan keskitymme valaistukseen, luonnolliseen kuvaustilanteeseen ja laadukkaisiin henkilökuviin. Tällä kurssilla saat ohjeita ja vinkkejä molempiin valokuvaamisen liittyviin rooleihin. Laajuus 1 op.
JKO – Teatterikoulutuksen kansanopistovuosi koostuu lyhytkursseista eli ns. moduuleista, mutta vuoden aikana tuotamme ja harjoittelemme kolme produktiota, joista ensimmäinen on draama. Draamakurssilla keskitytään näyttelijäntyön peruselementteihin, ohjaaja Ville Kiljusen ajatteleva näyttelijä -metodilla. Draamakurssilla harjoitellaan ryhmätyöskentelyä, tarinan yhdessä eteenpäin viemistä sekä sen särmien rakentamista. Näytelmän dynamiikkaa ja aksentteja luodaan hahmon pyrkimysten, draaman merkitysten ja tarinan tärkeiden käänteiden kautta. Laajuus 7 op.
Monologi on eräällä tavalla teatteritaiteen kuningaslaji. Olet yksin näyttämöllä, vain sinä ja tarinasi. Tällä kurssilla pureudutaan näyttelijäntyön hienomekaniikkaan, ilmeisiin, eleisiin, äänenkäyttöön, kehollisuuteen, gestiikkaan ja yleisökontaktiin. Kurssin työtapa lähentelee lausuntataidetta, ja onkin sitä. Dialogin monologista tekee yleisökontakti. Teatterin pienin luku on 2, joista toisen on oltava katsoja. Kurssi kehittää sinua itsevarmana esiintyjänä, puhujana, esiintyjänä ja näyttelijänä. Laajuus 2 op.
Teatterikoulutuksen ja Musiikin koulutuksen kansanopistovuoden eräänlainen päättötyö, jossa kaikki vuoden aikana opittu yhdistetään yhteiseen teokseen. Pääsääntöisesti iloinen ja koko perheelle suunnattu teos haastaa opiskelijat näyttelijäntyön, tanssin, laulun ja live-soittamisen saralla parhaimpaansa ja koostamaan näiden elementtien avulla viihdyttävän kaksituntisen musikaalin. Kurssille osallistuminen vaatii päivittäistä sitoutumista noin kahden kuukauden ajan. Todellinen musiikkiteatterin mestarikurssi. Laajuus 9 op.
Luodakseen tulevaa kannattaa tuntea historia. Tällä luentomaisella kurssilla lähdetään liikkeelle luolamaalauksista ja päädytään nykyteatterin kenttään asti. Teatterin historian eri vaiheet käsitellään kronologisesti, samoin teatterin eri tyylilajit, metodit, käsitteet, kirjailijat, dramaturgit, keskeiset ohjaajat ja ilmiöt teatterin historiassa. Tämän tiiviin luentopaketin jälkeen perspektiivisi teatterin kenttään paranee kertaheitolla. Laajuus 1 op.
Jyväskylän kristillisen opiston kuoron runko rakentuu Teatterikoulutuksen ja Musiikin koulutuksen opiskelijoiden varaan. Kuoro harjoittelee läpi vuoden viikoittain ja esiintyy muutaman kerran lukuvuodessa. Kuorossa lauletaan melodista kaunista kuoromusiikkia useamman stemman voimin. Laajuus 4 op.
Rytmikkäästi syksyyn? Afrikkalaiset rummut, sykkivät rytmit, kiivaat tanssit, yhteinen ilo? Jos nämä sanat tuntuivat houkuttelevilta, niin tämä kurssi on juuri sinua varten. Kamerunilaislähtöinen Pape Cissé ajaa kaikki totaalisesti sisään afrikkalaiseen kulttuuriin valloittavalla tyylillään. Kukaan ei jää kylmäksi, kun rummut alkavat pauhata ja rytmi vauhdittaa villiä tanssia. Ryhmässä rummutettaessa myös vasta-alkajan on turvallista päästä aiheeseen kiinni. Virheitä tulee ja saa tullakin, tällä kurssilla etsitään ilmaisun alkukantaista voimaa. Kuuma tunnelma kruunataan kurssin päätteeksi yhteisenä esityksenä. Laajuus 1 op.
Teatterimusiikki -kurssi enteilee Teatterikoulutuksen vuodessa aina musikaalin lähestymistä. Kurssilla lauletaan ja soitetaan teatterimusiikkia laidasta laitaan, mutta etenkin aina tulevan kevään musikaalin biisejä. Teatterimusiikki onkin Teatterikoulutuksen ja Musiikin koulutuksen yhteiskurssi. Kurssi sisältää yhtyesoittoa ja stemmalaulua. Laajuus 2 op.
Teatterin tekemiseen ja sen ilmiöihin liittyy vahvasti erilaisten työtehtävien ja produktioiden etsiminen ja niihin hakeminen. Tällä lyhytkurssilla keskitytään siihen, mitä kannattaa ottaa huomioon hakemusten, showreelien, videohakemusten, voicereelien ym. koostamisessa ja miten itseään kannattaa tuoda esiin. Miten näyttelijä tekee CV:n, miten hän tuo itseään esiin internetissä tai somessa? Miten työmahdollisuuksia löytää kimurantilla taidekentällä? Miten valmistautua koe-esiintymiseen, castingiin tai auditioniin? Kurssiin sisältyy Casting-työpaja ammattiteatterin kanssa toteutettuna! Taidealan työnhakijan kurssi. Laajuus 1 op.
Draamakasvatuksen perusteet ja genreajattelu
Oppimispotentiaali, draamakasvatuksen genret ja keskeiset käsitteet, taiteellinen oppimisprosessi sekä osallisuuden ja yhteisöllisyyden rakentuminen. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa määritellä draamakasvatuksen osana kasvatusta ja opetusta. Opiskelija hallitsee keskeiset käsitteet ja ymmärtää genreajattelun periaatteet. Opiskelija ymmärtää kielen, improvisaation, roolien ja ryhmäprosessien merkityksen draamatyöskentelyssä. Opiskelija ymmärtää taiteellisen oppimisprosessin periaatteet. Suoritustapana lähiopetus ja oppimistehtävä. Laajuus 1,5 ov.
Draamakasvatuksen kartalle
Sisältönä draamakasvatuksen oppimispotentiaali, draamakasvatuksen genret ja keskeiset, taiteellinen oppimisprosessi sekä osallisuuden ja yhteisöllisyyden rakentuminen. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa määritellä draamakasvatuksen osana kasvatusta ja opetusta, hallitsee draamakasvatuksen keskeiset käsitteet ja ymmärtää genreajattelun periaatteet. Opiskelija ymmärtää teatterin kielen, improvisaation, roolien ja ryhmäprosessien merkityksen draamatyöskentelyssä sekä ymmärtää taiteellisen oppimisprosessin periaatteet. Suoristustapana lähiopetukseen osallistuminen ja oppimistehtävä. Laajuus 0,5 ov.
Dramaturgian perusteet ja näytelmäanalyysi
Nyt syvennytään dramaturgian perusteisiin ja niiden soveltamiseen draamakasvatuksen konteksteissa. Kurssin suoritettuaan opiskelija ymmärtää dramaturgisen ajattelun merkityksen draamakasvatuksessa, osaa analysoida erilaisten tekstien dramaturgiaa sekä osaa muokata proosasta näyttämötekstiä. Suoritustapana lähiopetukseen osallistuminen ja oppimistehtävä. Laajuus 1,5 ov.
Dramatisointisuunnitelma
Sisältönä kurssilla ovat dramaturgian perusteet ja soveltaminen draamakasvatuksen konteksteissa. Kurssin suoritettuaan opiskelija ymmärtää dramaturgisen ajattelun merkityksen draamakasvatuksessa, osaa analysoida erilaisten tekstien dramaturgiaa sekä osaa muokata proosasta näyttämötekstiä. Suoritustapana lähiopetukseen osallistuminen ja oppimistehtävä. Laajuus 1,5 ov.
Improvisaatio ja liike
Mitä ovat näyttelijän- ja ohjaajantyön perusteet draamakasvatuksessa? Tämän kurssin jälkeen opiskelija ymmärtää improvisaation (Johnstonen metodi), äänen ja kehollisuuden lähtökohtia teatterityössä ja hallitsee näyttelijän- ja ohjaajantyön perusteet Stanislavskin ja Cohenin metodin pohjalta sekä osaa reflektoida ja soveltaa kokemuksiaan teatterityöstä. Suoritustapana lähiopetukseen osallistuminen sekä mahdollinen oppimistehtävä. Laajuus 2 ov.
Näyttelijän- ja draamaohjaajantyö
Mitä ovat näyttelijän- ja ohjaajantyön perusteet draamakasvatuksessa? Tämän kurssin jälkeen opiskelija ymmärtää improvisaation (Johnstonen metodi), äänen ja kehollisuuden lähtökohtia teatterityössä ja hallitsee näyttelijän- ja ohjaajantyön perusteet Stanislavskin ja Cohenin metodin pohjalta sekä osaa reflektoida ja soveltaa kokemuksiaan teatterityöstä. Suoritustapana lähiopetukseen osallistuminen sekä mahdollinen oppimistehtävä. Laajuus 2 ov.
Prosessidraaman dramaturgia ja ohjaaminen
Sisältönä kurssilla ovat prosessidraama ja sen soveltaminen. Kurssin suoritettuaan opiskelija ymmärtää prosessidraaman soveltavan draaman keskeisenä metodina sekä osaa reflektoida ja soveltaa kokemuksiaan prosessidraamasta, hän hallitsee prosessidraaman pedagogiset jaksot ja keskeisiä työtapoja sekä osaa suunnitella, ohjata ja arvioida prosessidraamaa erilaisissa oppimisympäristöissä. Käsikirjoittajan ja ohjaajan erityiskurssi. Suoritustavat lähiopetukseen osallistuminen ja oppimistehtävä. Laajuus 1,5 ov.
Prosessidraamasuunnitelma
Sisältönä kurssilla ovat prosessidraama ja sen soveltaminen. Kurssin suoritettuaan opiskelija ymmärtää prosessidraaman soveltavan draaman keskeisenä metodina sekä osaa reflektoida ja soveltaa kokemuksiaan prosessidraamasta, hän hallitsee prosessidraaman pedagogiset jaksot ja keskeisiä työtapoja sekä osaa suunnitella, ohjata ja arvioida prosessidraamaa erilaisissa oppimisympäristöissä. Suoritustavat lähiopetukseen osallistuminen ja oppimistehtävä. Laajuus 0,5 ov.
Draamaopettaja taiteilijana ja kasvattajana
Sisältönä kurssilla ovat draamaopettaja opettaja-taiteilija-tutkijana käsitteistö. Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa rakentaa ryhmälähtöisen taiteellisen oppimisprosessin (devising) ja arvioida prosessia, tietää draamakasvatuksen keskeisiä tutkimusteemoja ja tutkimuksia, osaa reflektoida omaa ja opiskeluryhmän toimintaa sekä osaa kuvata omaa pedagogista toimintaansa ja ajatteluaan draamaopettajana. Suoritustapana lähiopetukseen osallistuminen ja oppimistehtävä. Laajuus 2 ov.