Laatutyön lähtökohtana on yhteiskuntavastuullinen ja uudistuva kansanopisto, joka toimii opiskelijoiden, asiakkaiden, työelämän ja yhteistyökumppaneiden parhaaksi kansanopistopedagogiikan pohjalta yhteisöllisesti ja ennakoiden.
Laadunhallinta perustuu jatkuvan parantamisen periaatteeseen: suunnittelu – toiminta – seuranta ja arviointi – laadun kehittäminen. Laadunhallintaa toteuttaa koko henkilöstö ja sitä johtaa laaturyhmä laatutyön vuosikellon mukaisesti. Laadunhallinnan kehittämisessä ovat vahvasti mukana myös työelämä, sidosryhmät ja opiskelijat.
Opetus ja kulttuuriministeriön julkaisema Ammatillisen koulutuksen laatustrategia 2030 linjaa JKO:n laadunhallinnan vision, keskeiset sisällöt ja vaikuttavuustavoitteet.
Opiston laatu-ja kehittämispäällikkönä toimii Sirkka Salvi, sirkka.salvi(at)jko.fi.
Laadunhallintajärjestelmän kulmakiviä on neljä
- BSC tuloskortti
- Palautejärjestelmä
- Toiminnanohjausjärjestelmä
- Laatuosaaminen
Katso tästä Jyväskylän kristillisen opiston toiminnanohjausjärjestelmä -esittelyvideo.